
Η εσωτερική υποτίμηση ήταν ένα δομικό έγκλημα γιατί προτίμησε να θυσιάσει την κοινωνία, την εργασία και το μέλλον των επόμενων γενεών, προκειμένου να εξυπηρετήσει τις ανάγκες διάσωσης του ξένου τραπεζικού συστήματος και να μετατρέψει οριστικά την Ελλάδα σε μια ιδιότυπη «αποικία χρέους»…
Το 2026, η Ελλάδα χρεοκoπεί καθημερινά στο επίπεδο της κοινωνικής συνοχής, των υποδομών και του μέλλοντός της, την ίδια ώρα που το χρέος της έχει σκαρφαλώσει στα 363 δισεκατομμύρια ευρώ (64 δισ. περισσότερα από το 2009). Η Ευρωπαϊκή Ένωση πέτυχε τον σκοπό της. Δημιούργησε μια μόνιμη αποικία χρέους στην περιφέρεια. Και η εγχώρια ελίτ δηλώνει ευτυχής, εξαργυρώνοντας την υποτέλεια της χώρας με την προσωπική της επιχειρηματική και πολιτική ευημερία. Η ανατροπή αυτού του καθεστώτος δεν θα προέλθει ποτέ από αυτούς που κερδίζουν από τη λειτουργία του, μπορεί να ξεκινήσει μόνο όταν η κοινωνία συνειδητοποιήσει τα μαθηματικά της υποδούλωσης…
Γράφει ο Βασίλειος Τσάμης
Η συζήτηση γύρω από τα αίτια και τη θεραπεία της ελληνικής οικονομικής κρίσης του 2010 παραμένει, ακόμη και σήμερα, εγκλωβισμένη σε μια θεμελιώδη πλάνη.
Για δεκαέξι ολόκληρα χρόνια, το κυρίαρχο αφήγημα επέβαλλε την ιδέα ότι η Ελλάδα χρεοκόπησε επειδή ήταν μια «φτωχή χώρα που ζούσε πάνω από τις δυνάμεις της».
Με βάση αυτή τη διάγνωση, οι δανειστές και οι εγχώριες ελίτ συνταγογράφησαν το φάρμακο της βίαιης εσωτερικής υποτίμησης.
Η ιστορική και αριθμητική πραγματικότητα, ωστόσο, αποδεικνύει το αντίθετο.
Η εσωτερική υποτίμηση δεν ήταν μια επώδυνη αλλά αναγκαία προσαρμογή. Ήταν ένα δομικό έγκλημα που διέλυσε τον παραγωγικό ιστό της χώρας, βασισμένο σε μια τεράστια οικονομική και πολιτική μεθόδευση.
Η Λανθασμένη Διάγνωση: Το πρόβλημα δεν ήταν το Χρέος, αλλά η Είσπραξη
Το 2009, η Ελλάδα διέθετε μια ισχυρή οικονομική βάση με ονομαστικό ΑΕΠ που άγγιζε τα 237 δισεκατομμύρια ευρώ. Το πρόβλημα της χώρας δεν ήταν η απουσία παραγόμενου πλούτου, αλλά η πλήρης άρνηση του κράτους να λειτουργήσει ως σοβαρός φορολογικός μηχανισμός.
Την εποχή εκείνη, το κράτος εισέπραττε μόλις 50,5 δισ. € σε καθαρούς φόρους (περίπου το 21% του ΑΕΠ), επιτρέποντας μια γενικευμένη, συστημική φοροδιαφυγή για λόγους πολιτικής πελατείας.
Για να καλυφθούν οι τρέχουσες δαπάνες, το πολιτικό σύστημα επέλεγε τη συνειδητή υπνοβασία του δανεισμού.
Η απόλυτη κορύφωση αυτής της μεθόδευσης αποτυπώθηκε στο διαβόητο έλλειμμα-ρεκόρ του 15,4% του ΑΕΠ για το 2009.
Όπως έχει αναλυθεί, το μέγεθος αυτό διογκώθηκε τεχνητά και μεθοδεύτηκε εκ των υστέρων, προκειμένου να σοκαριστεί η κοινή γνώμη, να «θυματοποιηθεί» η Ελλάδα διεθνώς και να παρουσιαστεί η προσφυγή στον μηχανισμό στήριξης ως η μοναδική, αναπόφευκτη επιλογή.
Η τεχνητή αυτή διόγκωση επιτεύχθηκε μέσα από συγκεκριμένες λογιστικές αλχημείες της στατιστικής υπηρεσίας, όπως η αναδρομική ένταξη ελλειμματικών ΔΕΚΟ και δημοσίων οργανισμών (νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία) στον σκληρό πυρήνα της Γενικής Κυβέρνησης με μία μόνο υπογραφή, η εσκεμμένη υποεκτίμηση ή καθυστέρηση στην εγγραφή τρεχόντων κρατικών εσόδων, καθώς και η καταγραφή swap συμβολαίων με τρόπο που επιβάρυνε δυσανάλογα τον συγκεκριμένο προϋπολογισμό.
Το Αντάλλαγμα της Θυματοποίησης: Η Συγκάλυψη του Ευρωπαϊκού Πυρήνα
Γιατί όμως στήθηκε αυτή η μνημειώδης επιχείρηση;
Η απάντηση κρύβεται στη γεωπολιτική και χρηματοπιστωτική ισορροπία της εποχής. Η Ελλάδα, αποτελώντας ένα πολύ μικρό οικονομικό μέγεθος (κάτω από το 2% της Ευρωζώνης), ήταν ο ιδανικός αποδιοπομπαίος τράγος. Θυματοποιήθηκε σκόπιμα για να λειτουργήσει ως προπέτασμα καπνού, ώστε να μην φανεί η δομική χρεοκοπία του ίδιου του ευρωπαϊκού πυρήνα.
Μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008, οι μεγάλες γερμανικές και γαλλικές τράπεζες —με ναυαρχίδα του Βερολίνου την Deutsche Bank (DB)— ήταν φορτωμένες μέχρι τον λαιμό με τοξικά χρηματοπιστωτικά προϊόντα (αμερικανικά παράγωγα και subprimes). Αν αποκαλυπτόταν ότι οι κολοσσοί του ευρωπαϊκού βορρά ήταν ουσιαστικά χρεοκοπημένοι από τις δικές τους εγκληματικές κερδοσκοπίες, το οικοδόμημα του ευρώ θα διαλυόταν.
Έπρεπε, λοιπόν, η κρίση να μεταφραστεί όχι ως συστημική αποτυχία των τραπεζών, αλλά ως «ηθικό πρόβλημα» των δημοσιονομικά απειθάρχητων χωρών του Νότου.
Η τιμωρία της Deutsche Bank το 2017 από τις αρχές των ΗΠΑ με πρόστιμο-μαμούθ 7,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη συνειδητή εξαπάτηση επενδυτών με τοξικά προϊόντα ενυπόθηκων δανείων, αποτελεί το ιστορικό «smoking gun» (πειστήριο του εγκλήματος). Αποδεικνύει περίτρανα ποιοι ήταν οι πραγματικοί παγκόσμιοι απατεώνες, την ίδια ακριβώς ώρα που ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε και το ιερατείο των Βρυξελλών κουνούσε υπεροπτικά το δάχτυλο στους «τεμπέληδες και διεφθαρμένους Έλληνες», επιβάλλοντας τη λιτότητα. Τα μνημόνια δεν έγιναν για να σωθεί η Ελλάδα, αλλά για να κερδηθεί χρόνος ώστε να διασωθούν οι γερμανικές και γαλλικές τράπεζες με χρήματα των Ευρωπαίων φορολογουμένων.
Το Δόγμα της Καταστροφής: Πώς η Υποτίμηση Έπνιξε την Οικονομία
Το δόγμα της εσωτερικής υποτίμησης επέβαλλε την οριζόντια μείωση μισθών και συντάξεων κατά 30%–40%, με το πρόσχημα ότι «μειώνοντας το κόστος εργασίας, η χώρα θα γινόταν ανταγωνιστική». Το αποτέλεσμα ήταν ένας οικονομικός ακρωτηριασμός.
Η Καθίζηση του ΑΕΠ:
Με τους μισθούς στον πάτο, η εσωτερική κατανάλωση κατέρρευσε. Χιλιάδες επιχειρήσεις έκλεισαν, η ανεργία εκτινάχθηκε στο 27% και το ελληνικό ΑΕΠ έχασε το 25% της αξίας του, πέφτοντας στα 177 δισ. ευρώ.
Το Μαθηματικό Παράδοξο του Χρέους:
Μειώνοντας τον παρονομαστή (το ΑΕΠ) και κρατώντας σταθερό ή αυξανόμενο τον αριθμητή (το χρέος), ο λόγος Χρέους/ΑΕΠ εκτινάχθηκε στο 206%. Η εσωτερική υποτίμηση έκανε τη χώρα λιγότερο βιώσιμη
από ό,τι ήταν το 2009.
Το Ιστορικό Brain Drain:
Η υποτίμηση της εργασίας έδιωξε πάνω από 500.000 νέους επιστήμονες στο εξωτερικό, στερώντας από τη χώρα το μοναδικό ανθρώπινο κεφάλαιο που θα μπορούσε να παράξει νέο, υψηλής αξίας εθνικό πλούτο.
Η Ύστερη Δικαίωση και ο «Εισπρακτικός Καπιταλισμός» του 2026
Η απόλυτη απόδειξη του δομικού αυτού εγκλήματος αποτυπώνεται στην οικονομική πραγματικότητα του 2026. Σήμερα, το δημόσιο χρέος της Ελλάδας ανέρχεται στα 363 δισεκατομμύρια ευρώ — είναι δηλαδή κατά 64 δισεκατομμύρια μεγαλύτερο από το χρέος με το οποίο η χώρα οδηγήθηκε στην κρίση το 2009!
Κι όμως, σήμερα η χώρα θεωρείται «πετυχημένη» από τις αγορές και διαθέτει επενδυτική βαθμίδα.
Γιατί;
Διότι το κράτος εφαρμόζει επιτέλους –με 15 χρόνια καθυστέρηση– τα ψηφιακά εργαλεία (διασύνδεση POS, MyData, ηλεκτρονικές συναλλαγές) που όφειλε να είχε εισαγάγει τότε.
Το 2026, το κράτος εισπράττει 65,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε φόρους (πάνω από το 41% του ΑΕΠ). Καταφέρνει και μαζεύει 15 δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα ετησίως σε σχέση με το 2009. Μόνο που τώρα, αυτά τα 15 δισ. της «υπεραπόδοσης» δεν εισπράττονται από μια εύρωστη οικονομία, αλλά αφαιρούνται βίαια από τους γονατισμένους πολίτες της μετα-υποτίμησης εποχής.
Συμπέρασμα 1: Η Μετατροπή σε «Αποικία Χρέους»
Αν η Ελλάδα το 2010 είχε αρνηθεί το αφήγημα του τεχνητού ελλείμματος, είχε αποκρούσει την εσωτερική υποτίμηση και είχε επικεντρωθεί αποκλειστικά στον εκσυγχρονισμό του εισπρακτικού της μηχανισμού, το πραγματικό έλλειμμα θα είχε εκμηδενιστεί μέσα σε ελάχιστο χρόνο, το ΑΕΠ δεν θα είχε καταστραφεί και η κοινωνική συνοχή θα είχε διασωθεί.
Συμπέρασμα 2: Η «Εισπρακτική Διαφορά» ως το Μεγάλο Αποσιωπημένο Έγκλημα
Η απόλυτη απόδειξη της ιστορικής απάτης των Μνημονίων κρύβεται σε αυτό που ονομάζουμε «εισπρακτική διαφορά»: την τεράστια απόκλιση ανάμεσα σε αυτό που μπορούσε να εισπράξει το κράτος το 2009 με βάση το ισχυρό του ΑΕΠ και σε αυτό που επέλεγε να μην εισπράττει για να συντηρεί το πελατιακό του σύστημα. Το επιχείρημα αυτό παραμένει σκοπίμως εκτός δημόσιου διαλόγου, διότι η παραδοχή του γκρεμίζει συθέμελα το αφήγημα της «συλλογικής ενοχής».
Αν η Ευρωζώνη και οι εγχώριες ελίτ ήθελαν πράγματι να λύσουν το πρόβλημα το 2010, η λύση δεν ήταν η μείωση των μισθών, αλλά η άμεση ψηφιακή αναβάθμιση του εισπρακτικού μηχανισμού (POS, MyData, ηλεκτρονικοί έλεγχοι) που εφαρμόζεται σήμερα. Επιλέγοντας, όμως, την εσωτερική υποτίμηση αντί για την κάλυψη της εισπρακτικής διαφοράς, οι δανειστές πέτυχαν τον πραγματικό τους στόχο: να μειώσουν βίαια την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων και να ρευστοποιήσουν τον εθνικό πλούτο προς όφελος του ξένου τραπεζικού κατεστημένου.
Η εσωτερική υποτίμηση ήταν ένα δομικό έγκλημα γιατί προτίμησε να θυσιάσει την κοινωνία, την εργασία και το μέλλον των επόμενων γενεών, προκειμένου να εξυπηρετήσει τις ανάγκες διάσωσης του ξένου τραπεζικού συστήματος και να μετατρέψει οριστικά την Ελλάδα σε μια ιδιότυπη «αποικία χρέους».
Η ΕΕ θέλει την Ελλάδα αποικία χρέους και η ελίτ συναινεί
Μέχρι εδώ εξετάστηκε πώς η Ελλάδα θυματοποιήθηκε σκόπιμα το 2009 μέσω ενός τεχνητά διογκωμένου ελλείμματος, προκειμένου να συγκαλυφθεί η δομική χρεοκοπία του ευρωπαϊκού τραπεζικού πυρήνα (με smoking gun το πρόστιμο-μαμούθ της Deutsche Bank το 2017). Τώρα, αναλύω πώς αυτή η αρχική μεθόδευση παγιώθηκε, μετατρέποντας τη χώρα σε μια μόνιμη αποικία χρέους με την πλήρη συνέργεια του εγχώριου κατεστημένου.
Η δημόσια συζήτηση για την ελληνική οικονομία το 2026 διεξάγεται υπό καθεστώς μιας ιδιότυπης υπνοβασίας. Από τη μία πλευρά, οι αγορές και οι εγχώριοι διαχειριστές πανηγυρίζουν για την «επενδυτική βαθμίδα», τα «πρωτογενή πλεονάσματα» και τη «δημοσιονομική σοβαρότητα».
Από την άλλη, η μαθηματική και θεσμική πραγματικότητα αποκαλύπτει μια ζοφερή αλήθεια.
Δεκαέξι χρόνια μετά την είσοδο στα Μνημόνια, η Ελλάδα δεν εξήλθε ποτέ από την κρίση. Αντίθετα, μετατράπηκε σε μια μόνιμη, θεσμοθετημένη «αποικία χρέους».
Το καθεστώς αυτό δεν αποτελεί μια παροδική ιστορική ατυχία.
Είναι το αποτέλεσμα μιας κυνικής γεωπολιτικής και οικονομικής στρατηγικής του ευρωπαϊκού διευθυντηρίου, η οποία υλοποιείται με την πλήρη ιδιοτελή συνέναιση της εγχώριας οικονομικής και πολιτικής ελίτ.
Η Νομισματική Ανισότητα ως Εργαλείο Πειθαρχίας
Η απόλυτη απόδειξη ότι το ευρωπαϊκό σύστημα επιθυμεί τη διατήρηση της Ελλάδας σε καθεστώς μόνιμης εξαίρεσης κρύβεται στους ισολογισμούς της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ).
Ενώ το Ευρωσύστημα διακρατά κατά μέσο όρο το 25% του εθνικού χρέους των κρατών-μελών της Ευρωζώνης (με χώρες όπως η Γερμανία να απολαμβάνουν πλήρη προστασία), η Ελλάδα παραμένει σκοπίμως περιθωριοποιημένη στο 10,9%.
Αυτό το τεχνητό «χάσμα του 14,1%» στερεί από την ελληνική οικονομία περίπου 56 δισεκατομμύρια ευρώ σε ρευστότητα.
Δεν πρόκειται για τεχνική παράλειψη.
Αν η ΕΚΤ εφάρμοζε την αρχή της νομισματικής ισότητας, τα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων θα κατέρρεαν, οι αγορές θα έχαναν το εργαλείο εκβιασμού τους και η Αθήνα θα αποκτούσε βαθμούς ελευθερίας.
Το ευρωπαϊκό σύστημα θέλει την Ελλάδα εκτεθειμένη στον δανεισμό με επιτόκια κοντά στο 3,5% για να προπληρώνει-πληρώνει παλαιότερα δάνεια.
Θέλει η χώρα να βρίσκεται σε διαρκή πίεση, ώστε καμία κυβέρνηση να μην διανοηθεί να σταματήσει την αφαίμαξη της κοινωνίας.
Η Φρανκφούρτη εγγυάται ότι η Ελλάδα θα παραμείνει το πειραματόζωο της Ευρωζώνης, ένας «συνεπής παρίας» που ρευστοποιεί τον πλούτο του για να αγοράζει μια πλασματική αξιοπιστία.
Η Εγχώρια Ελίτ ως Τοπικός Διαχειριστής της Αποικίας
Μια αποικία χρέους, όμως, δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς τους ντόπιους επιστάτες της. Η ελληνική ελίτ (πολιτική, τραπεζική και κρατικοδίαιτη επιχειρηματικότητα) δεν είναι θύμα αυτής της κατάστασης, είναι ο συνειδητός συνένοχος.
Συναινεί και στηρίζει αυτό το μοντέλο, διότι αποτελεί τον μοναδικό μηχανισμό που της εξασφαλίζει πλούτο και πολιτική επιβίωση.
Υπακούοντας τυφλά στις εντολές των Βρυξελλών και της ΕΚΤ, η εγχώρια ελίτ αγοράζει πολιτική προστασία. Όσο εξασφαλίζει ότι οι φόροι θα μαζεύονται για να πληρώνονται οι ξένοι πιστωτές, οι θεσμοί τη βαφτίζουν «υπεύθυνη» και τη στηρίζουν, αδιαφορώντας για την εσωτερική κοινωνική αποσύνθεση.
Η ψηφιοποίηση (POS, MyData) και ο σκληρός φορολογικός μηχανισμός δεν χρησιμοποιούνται για να χρηματοδοτήσουν την παιδεία, την υγεία ή τις δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες το 2026 βρίσκονται στο ναδίρ. Χρησιμοποιούνται για να αφαιρέσουν το 41% του ΑΕΠ (~65,5 δισ. € σε φόρους) από τους πολίτες. Από αυτά, ένα θηριώδες ποσό ύψους 32,8 δισ. € δεσμεύεται μόνο το 2026 για τόκους και χρεολύσια.
Ενώ η μεσαία τάξη εξοντώνεται από την ακρίβεια και τον «φόρο του πληθωρισμού», ο πακτωλός των ευρωπαϊκών πόρων (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ) δεν κατευθύνεται στην εγχώρια παραγωγή.
Διοχετεύεται στοχευμένα σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και στις συστημικές τράπεζες. Η ελίτ γίνεται πλουσιότερη μέσα σε μια χώρα που φτωχαίνει, ελέγχοντας πλήρως τα κόκκινα δάνεια, την ενέργεια και το real estate.
Το Ανίερο Συμβόλαιο της Υπνοβασίας
Η σχέση μεταξύ του ευρωπαϊκού διευθυντηρίου και της Αθήνας βασίζεται σε ένα ανίερο, άτυπο συμβόλαιο.
«Εσείς (οι ξένοι) θα μας παρέχετε ρευστότητα για τα μεγάλα project μας και θα μας κρατάτε στην εξουσία κι εμείς (η εγχώρια ελίτ) θα μετατρέψουμε το κράτος σε εισπρακτικό μεσάζοντα, ξεζουμίζοντας την κοινωνία για να αποπληρώνει το χρέος».
Αυτός είναι ο λόγος που η συγκλονιστική «εισπρακτική διαφορά» (το γεγονός ότι το 2009 το κράτος εισέπραττε 50,5 δισ. € με ΑΕΠ 237 δισ. €, ενώ σήμερα εισπράττει 15 δισ. περισσότερα πάνω στα ερείπια της εσωτερικής υποτίμησης) δεν μπαίνει ποτέ στον δημόσιο διάλογο.
Αν ανοίξει αυτή η συζήτηση, θα αποκαλυφθεί ότι η καταστροφή των μισθών και η φυγή 500.000 νέων επιστημονων (brain drain) δεν ήταν μονόδρομος, αλλά μια συνειδητή επιλογή για να σωθούν οι γαλλικές και γερμανικές τράπεζες το 2010.
Συμπέρασμα
Το 2026, η Ελλάδα χρεοκoπεί καθημερινά στο επίπεδο της κοινωνικής συνοχής, των υποδομών και του μέλλοντός της, την ίδια ώρα που το χρέος της έχει σκαρφαλώσει στα 363 δισεκατομμύρια ευρώ (64 δισ. περισσότερα από το 2009).
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πέτυχε τον σκοπό της. Δημιούργησε μια μόνιμη αποικία χρέους στην περιφέρεια. Και η εγχώρια ελίτ δηλώνει ευτυχής, εξαργυρώνοντας την υποτέλεια της χώρας με την προσωπική της επιχειρηματική και πολιτική ευημερία. Η ανατροπή αυτού του καθεστώτος δεν θα προέλθει ποτέ από αυτούς που κερδίζουν από τη λειτουργία του, μπορεί να ξεκινήσει μόνο όταν η κοινωνία συνειδητοποιήσει τα μαθηματικά της υποδούλωσης.
Σχολιάστε το άρθρο μας
Αναδημοσιεύστε το ΠΑΝΤΑ με ενεργό link της πηγής.
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. To ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε ταυτίζεται με τα θέματα που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους.
Ακολουθήστε το ellinikiafipnisis.com
στο Facebook…
στο Twitter
στο Viber
στο Telegram
στο GAB…
κοινοποιήστε το και στους φίλους σας!
Discover more from Ελλήνων Αφύπνιση
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
